קליק עם הטבע

דיוויד רזק, 49, צלם טבע חובב, התחיל לצלם עוד כילד. צילומיו מביעים את אהבתו הרבה לטבע ולאמנות הצילום ויש לו גם טיפים

דפנה רובינסון-צוקרמן
|
ספטמבר 2019
|
שלח כתבה
עורבני שחור כיפה בחי בר כרמל
צילום: דיוויד רזק

מאז ומתמיד התמקד מבטו הצילומי של דיוויד רזק בעולם הטבע. "כילד הסתובבתי בטבע עם מצלמת פוקט קטנה", הוא מספר. "לאט לאט נכנסתי לעולם הצילום יותר ברצינות, ובשנת 2005 קניתי מצלמת קוניקה מינולטה איכותית, שאותה אהבתי מאוד. באמצעותה הבחנתי במשחקי האור היפים והבנתי שהאור מאפשר את צורת המבט על העולם. למדתי צילום טבע באופן אוטודידקטי, באמצעות ניסוי וטעייה – על הבאת האור לאובייקט שמצלמים, על פתיחה וסגירה של צמצם, על מהירויות הצילום הנכונות ועל צילום בעלי חיים. נכנסתי לעולם הזה לבד; צילמתי שקיעות, חרקים, פרחים ונופים וכך למדתי". 

"אני מעניק את נשמתי לעולם הטבע. אמי הייתה רופאה בחברה להגנת הטבע ומגיל צעיר מאוד יצאתי איתה לטיולים. בזכותה התחלתי לאהוב את הטבע. התחנכתי על ידי אוהבי טבע נוספים וגם היום אני מטייל המון, עוסק בהדרכת טיולים ואף מודרך בעצמי". 
 
רזק, העובד למחייתו בשלושה מקומות – בנמל חיפה, כמדריך ברשות הטבע והגנים בחי בר כרמל ובשמורת נחל מערות וכן כמדריך ברמת הנדיב, מספר שפעמים רבות הוא נוסע לצלם בעקבות האינטואיציה, הרגשת הלב שלו. "לפני כמה ימים הרגשתי שכדאי לי לנסוע לחי בר כרמל עם המצלמה. ואכן, כשהייתי בשמורה חלף בקרבתי רחם, מין הנמצא בסכנת הכחדה חמורה. התברר שהוא נולד בחי בר כרמל, שוחרר ברמת הנדיב וזוהה בפעם האחרונה בסודאן, והנה פתאום הוא חזר לארץ. זהו תיעוד נדיר, והכול בזכות ההקשבה לאינטואיציה. נסעתי לפי האינטואיציה גם לשמורת טבע החולה והצלחתי לצלם מין שנקרא ’שקנאי קטן’, מין נדיר מאוד". 
 
"אני מגיע למקומות שהלב שלי אומר לי להגיע אליהם", מסכם דיוויד. "אני מודה לבורא עולם על הטבע המרהיב שיצר. אני מודה גם להוריי ולמשפחתי על אהבת הארץ והאידיאולוגיה שינקתי מהם. רבים הם האנשים שפגשתי לאורך הדרך שבזכותם התאפשר לי לעסוק בצילום ואשר רכשתי מהם ידע רב".
שביל הזהב

שביל החלב בחניון לילה נחל גוונים באזור מכתש רמון. "זוהי שמורת טבע מרהיבה, אחד המקומות המוכרים בעולם לצילום", מספר רזק. "התמונה צולמה ביוני השנה אחרי חצות".

צילום: דיוויד רזק
לחופש נולדו

הדרור, סוג במשפחת הדרוריים, הוא מהציפורים הנפוצות בעולם, גם בארץ. רזק הצליח לתפוס להקת דרורים ברגע מיוחד, כולל השתקפות במי הבריכה.

צילום: דיוויד רזק
טוב לנו יחד

 יעל נובי בגן לאומי עין עבדת ולצדו טריסטרמיות ים המלח. רזק ראה את היעל ממרחק של 20 או 30 מטר ממנו והצליח לתפוס רגע מכונן שלו לצד הטריסטרמיות.

צילום: דיוויד רזק
מים בששון

קטה חדת-זנב בנגב. הקטות חיות באזורים ערבתיים או מדבריים למחצה ותלויות במקורות מים קבועים. 

צילום: דיוויד רזק
האם והילד

צביה ועופר ליד בריכת מים במדבר. בצוהרי יום לוהט, המתין רזק בשקט בסמוך למקום. לפתע הגיע עופר ושתה מהבריכה ללא פחד. אחריו הגיעה האם הצבייה ושתתה גם היא. רזק קפא במקומו כדי שישתו מהמים ללא חשש וצילם אותם רק לאחר מכן. 

צילום: דיוויד רזק
ממקור ראשון

שחפיות ים בבריכות הדגים של מעגן מיכאל. עוף ממשפחת השחפיתיים השוכן בקרבת מקווי מים ומוערך כמין שעתידו בסכנה. רזק נכנס לבריכה, התקדם באטיות רבה לעבר זוג השחפיות כדי לא להפריע להן ותפס רגע מיוחד.

צילום: דיוויד רזק
מבצע רמון

ברקים במכתש רמון. רזק הגיע למצפה רמון בחצות בעקבות האינטואיציה. לפתע המכ"ם הלווייני שלו התריע על ברקים במרחק 60 קילומטר ממנו. הוא נסע לאזור מצפה הכוכבים, שם את המצלמה על חצובה וכיוון את הטיימר לפתיחת צמצם נכונה כדי לתפוס את הברקים. המקום היה חשוך לגמרי ופתאום היו ארבע שניות של הבזק אור עוצמתי.

צילום: דיוויד רזק
טיפים לצילום טבע

דיוויד רזק משתמש במצלמת קנון מדגם 45- D MARK  עם כמה עדשות שונות, בהן עדשה בעלת זום גדול סיגמה ספורט 150-600 מילימטר, עדשה רחבה לנופים מסוג קנון 105-24 מילימטר. לצילום כוכבים הוא משתמש בעדשה מיוחדת - סיגמה 14 מילימטר עם פתיחת צמצם של F1.8. רזק מצלם בלי שבעלי החיים ירגישו בנוכחותו. "על צלמי הטבע לקדש את המקום שבו הם נמצאים, להעריך את הטבע ולא לפגוע בו. כשבעל חיים מגיע למקווה מים, אני מאפשר לו לשתות בשקט לפני שאני מתחיל לצלם. אני מצלם בפורמט Raw וב-JPG, במהירות צילום נמוכה ובאיכות צילום גבוהה. מהירות צילום אטית אינה יוצרת רעשי יריות וכך הצילום שלי שקט – רעש קטן והפסקה. כך אני יכול לצלם במרחק חמישה מטרים מבעלי החיים בלי שהם יבחינו בי ויברחו". 

חמשת הדברות לצלם הטבע
  1. לכבד את בעלי החיים המצולמים. עלינו להסתתר או להיות רחוקים מהם כדי שלא ירגישו בנו, לא להפריע ולהתבלט, אלא לכבד ולהתרחק. 
  2. לאהוב את הטבע. להעריך את הסביבה, להכירה ולכבדה. 
  3. סבלנות רבה – "לעתים אני יושב תשע שעות באותו מקום כדי לצלם", מספר רזק. 
  4. ללמוד את הנהלים ואת שיטות העבודה באזורי הצילום כדי לא לפגוע בטבע במקום. 
  5. לא לפרסם תמונות במועד הקינון כדי לא למשוך אנשים למקום – דבר העלול להפריע לבעלי החיים.
 
© כל הזכויות שמורות רשות הטבע והגנים